نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
روش های دارویی درمان پوکی استخوان
۱۳۹۱/۱۱/۱۴
تعداد بازديد:۳۱
روش های دارویی درمان پوکی استخوان
براي درمان پوكي استخوان قدم اول مصرف كلسيم و ويتامين D به ميزان كافي است. مصرف شير و لبنيات و غذاهايي مثل تخم‌مرغ و گوشت و حضور در آفتاب در سنين جواني تا ميانسالي مي‌تواند نيازهاي روزانه به اين دو ماده مغذي را كفاف دهد، ولي در سنين بالاتر به استفاده روزافزون از مكمل‌هاي ويتامين و كلسيم نياز خواهد بود.در كنار تامين نيازهاي تغذيه‌اي كه اصل اول و اجباري براي پيشگيري و درمان پوكي استخوان است، چند دسته دارو براي اين منظور وجود دارد كه به آنها اشاره مي‌شود.
Google+FacebookFacebookFacebookFacebook

براي درمان پوكي استخوان قدم اول مصرف كلسيم و ويتامين D به ميزان كافي است. مصرف شير و لبنيات و غذاهايي مثل تخم‌مرغ و گوشت و حضور در آفتاب در سنين جواني تا ميانسالي مي‌تواند نيازهاي روزانه به اين دو ماده مغذي را كفاف دهد، ولي در سنين بالاتر به استفاده روزافزون از مكمل‌هاي ويتامين و كلسيم نياز خواهد بود.

در كنار تامين نيازهاي تغذيه‌اي كه اصل اول و اجباري براي پيشگيري و درمان پوكي استخوان است، چند دسته دارو براي اين منظور وجود دارد كه به آنها اشاره مي‌شود.

 

۱- داروي آلندرونات: این دارو سردسته داروهايي است كه در استخوان رسوب مي‌كند و مانع مي‌شود سلول‌هاي خورنده استخوان بتواند استخوان را بخورد. اين دارو به شكل قرص و در سه دوز ۱۰، ۳۵ و ۷۰ ميليگرمي وجود دارد. مي‌توان از قرص ۱۰ هر روز استفاده كرد يا از دو نوع قرص ديگر هفتگي استفاده كرد.

چند نكته در مورد اين دارو مهم است:

ـ اول اين‌كه حتما قبل از شروع اين دارو بايد تشخيص بيماري با آزمايش تراكم استخوان مسجل‌شده باشد.

ـ دوم اين‌كه اين دارو را حتما بايد با آب فراوان خورد و حدود يك‌ساعت بعد، غذا يا دارويي خورده نشود.

ـ بعد از خوردن اين دارو تا يكساعت نبايد دراز كشيد.

ـ بعد از شش ماه تا يك‌سال از مصرف دارو بايد دوباره تراكم استخوان را اندازه گرفت و اثربخشي دارو را سنجيد.

انواع تزريقي از هم خانواده‌هاي اين دارو نيز وجود دارد كه مي‌توان آنها را سالانه تزريق كرد. اگرچه تاثير آنها به اندازه آلندرونات ثابت نشده است.

 

۲- رالوكسي فن: اين دارو كه به صورت قرص در بازار وجود دارد به نسبت داروي قبلي كم‌اثرتر است، ولي از آنجا كه خواص ضدسرطان پستان دارد مي‌تواند در گروهي از بيماران كه همزمان هم مبتلا به پوكي استخوان و هم در معرض خطر سرطان پستان هستند، به كار رود.

 

۳- آمپول های تری پاراتاید: دسته سوم داروهاي درمان پوكي استخوان آمپول‌هاي تري پاراتايد است. تري پاراتايد كه با نام تجاري فرتئو موجود است در واقع همان هورمون اصلي پاراتورمون است كه در حالت عادي باعث بازجذب استخوان و ضعيف‌شدن آن مي‌شود. جالب اين است كه وقتي اين دارو را روزانه تزريق مي‌كنيم، چون تاثيرش فقط چند ساعت است باعث تقويت استخوان مي‌شود.‌

اين دارو بايد مثل انسولين زيرپوستي تزريق شود. با توجه به قيمت بسيار زياد آن فقط زماني تجويز مي‌شود كه از تاثير داروهاي ديگر نااميد شده باشيم./

منابع
جام جم

تصویر:وب مد


افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید