نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
افسردگی و اضطراب در بیماران روماتیسمی
۱۳۹۱/۰۹/۲۸
تعداد بازديد:۵۰
افسردگی و اضطراب در بیماران روماتیسمی
در بیماران روماتیسمی به دلیل ماهیت بیماریشان و اغلب بدلیل عدم آگاهی از آینده بیماری و اطلاعات غلط در باره عواقب بیماری اضطراب و استرس و به دنبال آن افسردگی بیشتر از افراد عادی دیده می شود.در صورتی که مشاهده شده است در صورتی که به بیمار اطلاعات صحیح در باره بیماری و نحوه مدیریت آن داده شود. بیمار به راحتی با بیماری خود کنار آمده و دچار افسردگی نمی شود.
Google+FacebookFacebookFacebookFacebook

اثرات افسردگی و اضطراب

اضطراب یک نوع هیجان ناخوشایند که تحت تاثیر عوامل مختلف مانند ژنتیک، عوامل محیطی و یا بیماری های مزمن زمینه ای، ایجاد شود. اضطراب نه تنها بر روح بیمار تاثیر داشته بر روی ارگان های مختلف بدن و رفتار آنها تاثیرگذار است.

تاثیر اضطراب بر روی روحیه بصورت منفی بافی در ذهن و نیز نگرانی بیش از حالت عادی در مورد خطرات احتمالی آن بیماری، و احساس ناتوانی در فرد بروز می کند.

افسردگی که معمولا به عنوان اندوه شناخته می شود،این بیماری معمولادر افراد مستعد در نتیجه برداشت غلط و تحریف واقعیت ها به وجود می آید. این مسئله جز تاثیرات نامطلوب روحی مانند بزرگ کردن مشکل پیش آمده و احساس یاس نسبت به آینده و حالت گوشه گیری در فرد ایجاد کرده، حالت شادابی و نشاط را از فرد گرفته و تاثیرات نامناسب جسمی ایجاد کند.

اضطراب و افسردگی می تواند تاثیر مؤثر متقابلی بر روی بیماری داشته و از طرفی باعث عدم پیگیری مناسب درمان شده و همه این ها باعث شعله ور شدن بیماری شوند.

شیوع افسردگی و اضطراب در بیماران روماتیسمی

اصولا در بیماری هایی که ماهیت مزمن دارند، بیمار به علت ترس از عوارض بیماری وپیشگیری از ایجاد علائم ناچار به مصرف منظم داروها و اجرای دستورات پزشک است، لذا اشتغال فکری بیشتر از معمول دارند. در این زمینه مطالعات گسترده ای در زمینه تاثیر بیماری بررسی روح و روان و نحوه برخورد با آن صورت گرفته است. در بررسی اخیر که توسط مؤلفین این کتاب صورت گرفته حاکی از شیوع بالاتر افسردگی و اضطراب در این بیماران در مقایسه با سایر بیماری های روماتولوژیک و حتی بیماری های مزمن قلبی و عروقی است.

توصیه هایی  در زمينه كاهش اضطراب

عموما بيماران روماتوئيدي ترس از بيماري و نگراني از محدوديت حركتي وتغییر شکل در مفاصل دارند. اگرچه دلائل مستندی مبني بر تاثير مستقيم استرس و نگراني در ايجاد درد، در دسترس نیست، اما به طور غیرمستقیم علائم اين بيماران را افزايش داده و سطح احساس درد را نیز تغيير می دهد.

راه هاي مقابله با اضطراب در بيماران مبتلا به روماتوئيد به طور خلاصه عبارتند از:

 -   تنظيم خواب و استراحت مناسب

 -    برنامه‌هاي ورزشي و تمرينات مناسب

  -  افزايش تدريجي اطلاعات در خصوص بيماري و مشكلات مربوطه، از طريق تيم پزشكي و استفاده از راه­هاي مناسب ديگر (از طریق جزوات آموزشي، فیلم های آموزشی و سایت های اینترنتی مورد اطمینان و...)

 -   پذيرش بيماري، عدم انكار و تحمل واقعيت‌هاي آن

 -   يادگيري راه­هاي راحت بودن و لذت بردن از زندگي

 -  عدم سخت‌گيري در اجراي برنامه‌هاي درماني و كاري روزمره

 -   بالا بردن ميزان اطلاعات خانواده در خصوص ويژگي‌هاي جسمي و رواني اين بيماري و چگونگي حمايت از اين بيماران توسط افراد خانواده

 -  آموزش و بالا بردن توانايي‌هاي شخصي در انجام كارهاي جسمي روزانه

 - تقویت روحیه ازطریق توجه بیشتر به مسایل معنوی و عبادی 

 -  ارتباط مناسب با اعضای تيم پزشكي (روماتولوژيست، روانشناس، طب فيزيكي و…)

منابع
کلینیک آنلاین روماتولوژی

کتاب آرتریت روماتوئید و بیماران


افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید