نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
تاثیر یائسگی بر بیماری روماتیسم
۱۳۹۱/۱۰/۰۳
تعداد بازديد:۸
تاثیر یائسگی بر بیماری روماتیسم
زنان در دوران یائسگی دچار مشکلات و عوارضی می شوند که این مشکلات در مبتلایان به آرتریت چند برابر می باشد و در صورتی که نحوه مدیریت کردن آن را بدانید می توانید با وجود بیماری از زندگی خود لذت کافی را ببرید.
FacebookFacebookFacebookFacebook

زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت در مقایسه با دیگر زنان ممکن است دوران یائسگی متفاوتی را تجربه کنند. بین بیماری روماتویئد آرتریت و یائسگی رابطه نزدیکی وجود دارد که ناشی از تغییرات هورمونی است. به همین دلیل ضروری است همه زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت بدانند که چگونه یائسگی می تواند بر بیماری روماتیسمی آنها تاثیر بگذارد. در این مقاله یک مرور کلی بر این داشته ایم که چگونه داشتن روماتوئید آرتریت ممکن است در طول دوران یائسگی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
رابطه بین هورمون استروژن و روماتوئید آرتریت
محققان هنوز به درستی نمی دانند چرا، اما به نظر می رسد هورمونها نقش مهمی در بیماری روماتوئید آرتریت بازی می کنند. زنان تقریبا سه برابر مردان به روماتوئید آرتریت مبتلا می شوند. مشاهده شده است که بسیاری از زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت در طول دوران بارداری حال بهتری دارند و یا حتی علائم بیماری آنها ناپدید می شود، شاید به دلیل بالا رفتن سطح هورمون استروژن.

وقتی در دوران یائسگی سطح استروژن در بدن کاهش می یابد، علائم روماتوئید ممکن است شعله ور شود. درد مفاصل یکی از علائم یائسگی است، بنابراین در زنان مبتلا به روماتوئید، درد و التهاب مفاصل ممکن است افزایش یابد. بعلاوه، بسیاری از زنان، اولین علائم بیماری روماتوئید را وقتی نشان می دهند که یائسه می شوند.
ممکن است تصور کنید مصرف استروژن علائم روماتوئید آرتریت و یائسگی را کاهش می دهد، اما بنظر نمی رسد که این راه درستی باشد. و بدلیل اینکه درمان جایگزینی با هورمون (HRT) با بیماری های قلبی در ارتباط است –خطر جدی دیگر برای زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت—این روش درمانی بسیار به ندرت در درمان علائم یائسگی در زنان روماتیسمی پیشنهاد می شود.

روماتوئید آرتریت، یائسگی و پوکی استخوان
روماتوئید آرتریت باعث افزایش خطر پوکی استخوان در زنان می شود. همانطور که یائسگی نیز خطر پوکی استخوان را بیشتر می کند. بنابراین زنان مبتلا به روماتیسم در ارتباط با مقدار تراکم استخوانی خود باید بیشتر مراقب باشند؛ به طور منظم مورد چکاب سنجش تراکم استخوان قرار گرفته و مطمئن باشند که به مقدار کافی کلسیم و ویتامین D مصرف می کنند.

پزشک متخصص روماتولوژی می تواند خطر شکستگی استخوان را در یک بازه زمانی ۱۰ ساله برای شما تخمین بزند و بر طبق آن بهترین روش درمانی یا پیشگیری را طرح ریزی کند. پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما نیاز به مصرف داروهایی به نام بیس فسفونات دارید که به حفظ دانسیته و مقاومت استخوان ها کمک می کند.
رابطه جنسی
مبتلایان به روماتوئید آرتریت در زندگی جنسی شرایط خوبی ندارند و یائسگی این حالت را تشدید می کند. یائسگی باعث خشکی واژینال و دردناک شدن رابطه جنسی می شود. بسیاری از زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت به سندرم شوگرن مبتلا هستند، یک بیماری خود ایمنی که غدد تولید رطوبت را در بدن مورد حمله قرار می دهد. این بیماری نیز باعث خشکی واژینال و رابطه جنسی دردناک می شود. با پزشک خود درمورد تجویز داروهایی جهت درمان این وضعیت مشاوره کنید. بطورکلی یائسگی و درد باعث کاهش میل جنسی می شود.

خستگی و افسردگی
یائسگی باعث بروز خستگی در فرد می شود و این حالت با وجود روماتوئید آرتریت تشدید می شود. اگر شما به اندازه کافی خواب شبانه ندارید و یا اینکه فکر می کنید درمان های روماتیسمی به آن اندازه که باید در شما موثر واقع نشده با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر احساس افسردگی دارید با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از مبتلایان به روماتوئید آرتریت به افسردگی مبتلا هستند و این حالت افسردگی در دوران یائسگی نیز می تواند امری عادی باشد. داروهای ضد افسردگی و دیگر درمان ها می تواند علائم یائسگی، درد و کیفیت کلی زندگی شما را بهبود بخشد.

چگونه احساس بهتری داشته باشیم؟
راهی وجود دارد که می تواند به زنان مبتلا به روماتوئید آرتریت به خصوص در دوران یائسگی کمک کند، ورزش.

ممکن است به نظرتان سخت بیاید که با وجود درد مفاصل و خستگی ناشی از بیماری، ورزش به شما انرژی و انعطاف پذیری بیشتر بدهد، اما واقعیت آن است که ورزش چنین اثری دارد. همچنین ورزش باعث کاهش افسردگی و مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی می شود. ورزش علائم یائسگی همچون اضافه وزن و بی خوابی را کاهش می دهد. و ورزش های تحمل کننده وزن بدن، بر ضد پوکی استخوان عمل می کنند.
پزشک و یا درمانگر فیزیکی به شما کمک خواهد کرد بهترین برنامه ورزشی را با توچه به وضعیت خود داشته باشید.

منابع
کلینیک آنلاین روماتولوژی


مقاله هاي مرتبط
افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید