نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید
۱۳۹۱/۰۹/۲۸
تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید
جهت تشخیص بیماری های روماتیسمی دو عامل مشاهدات بالینی توسط پزشک متخصص و آزمایشات در کنار یکدیگر اهمیت ویژه ای دارند.
FacebookFacebookFacebookFacebook

بيماري روماتوئيد چگونه تشخيص داده می­شود؟

این بيماري در اوایل سير خود ممكن است به سختي تشخيص داده شود و يا حتی تشخيص داده ­نشود. ميانگين مدت زمان تاخيري كه از شروع بيماري تا تشخيص آن وجود دارد، 9 ماه است. اين امر، غالبا مربوط به علائم غيراختصاصي آن در شروع بیماری است (به این معنی که علائم ایجاد شده در این بیماری ممکن است در بیماری های دیگر نیز وجود داشته باشند) و از طرفي هيچ­ آزمايش خاصي به تنهايي نمي‌تواند نشان دهنده­ی این بيماري باشد. بنابراین پزشك معالج معمولا براساس مجموعه ای از يافته هاي شرح حال، معاينه جسماني بیمار و آزمايشات مختلف و نیز تصویر برداری از مفاصل مبتلا به تشخيص و شدت بيماري پي برده و بهترين شيوه درماني را انتخاب مي‌نماید.

آيا آزمايشات مي‌توانند به تنهایی تشخيص بیماری را قطعي كنند؟

خیر. بعضی از آزمايشات مي‌توانند در تائيد تشخيص و كنترل عوارض داروها بسته به مورد استفاده شوند. از نظر کمک به تشخيص بيماري روماتوئيد آزمايشات متعددی مطرح شده است كه از ميان آنها سنجیدن میزان فاكتور روماتوئيد( Rheumatoid factor )  و بررسي پروتئين هاي سيترولينه (Anti-citrullinated protein) داراي اهميت بيشتري هستند كه در ادامه توضيح بيشتری داده مي‌شوند.

فاكتور روماتوئيد يك پادتن (آنتي‌بادي) در خون است که در حدود دو سوم بيماران ديده مي‌شود. وجود اين فاكتور، تشخيص بيماري روماتوئيد را اثبات نمي‌كند، زيرا ارزش آن در پيش‌بيني اين بیماری زیاد نیست، به این معنی که وجود آن لزوما به معنای وجود بیماری در فرد نیست.

بدين ترتيب كمتر از يك‌سوم افرادی كه تست فاكتور روماتوئيد در آنها مثبت است، مبتلا به اين بيماري مي‌شوند و از طرفي اين فاكتور درحدود 5% افراد سالم نيز که هیچ بیماری ای ندارند، يافت مي‌شود. در ضمن شيوع آن در عموم مردم با افزايش سن، بالا مي‌رود. اگرچه منفي بودن فاكتور روماتوئيد رد كننده بيماري نيست.

طي سال هاي اخير آزمايش جديدي كه در این زمینه مورد بررسي قرارگرفته، تست Anti-CCP است كه يك پادتن (آنتي‌بادي) است كه احتمال دارد در تائيد بيماري كمك نماید و نیز ممكن است میزان آن با شدت بیماری در ارتباط باشد.

عكس برداري با اشعه ايكس (راديوگرافی) از مفصل مبتلا

راديوگرافی ساده از دست ها در مراحل اوليه بيماري ممكن است یافته قابل توجهی نداشته باشد، اما ممكن است جهت رد كردن ساير بيماري ها مورد استفاده قرار گيرد.

در مراحل پيشرفته تر نیز جهت نشان دادن ميزان تخريب مفصل می توان از رادیوگرافی استفاده نمود. انجام رادیوگرافی ساده از ریه ها بطور معمول توصیه نمی شود، مگر اینکه پزشک معالج شک به بیماری توام و با ابتلای ریه ها داشته باشد.

 آیا وجود فاكتور روماتوئيددر فرد سالم بیانگر بیماری روماتوئید است؟

بايد توجه كرد که تنها وجود فاكتور روماتوئيد يا آزمايش لاتكس( Latex ) در خون، تشخيص بیماری را اثبات نمي‌كند، زيرا ارزش این عامل خاص در پيش بيني تشخيص اين بیماری ناچيز است.

در افراد غير بيمار كه داراي آزمايش فاكتور روماتوئيد مثبت در خون خود هستند، معمولا یک سوم آنها دچار اين بيماري مي‌‌شوند. باید توجه نمود صرف وجود آزمایش مثبت فاکتور روماتوئید در فردی که فاقد علائم بالینی و ابتلای مفصلی می باشد نیاز به اقدام و یا پیگیری خاصی نداشته و تکرار آزمایش مذکور ضرورتی ندارد. فقط در صورت وجود شکایات مفصلی و عضلانی باید به پزشک متخصص مراجعه و پیگیری شود.

منابع
کلینیک آنلاین روماتولوژی کتاب آرتریت روماتوئید و بیماران


مقاله هاي مرتبط
افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید