نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
آب درمانی
۱۳۹۱/۱۲/۲۴
آب درمانی
آب درمانی در تعداد زیادی از بیماری ها به عنوان درمان مکمل مورد استفاده می کند. آب به خاطر فیزیک منحصربفردی که دارد وزن بدن را تا یک سوم کاهش می دهد همچنین در صورتی که آب گرم باشد عضلات و مفاصل تسکین میابند.
FacebookFacebookFacebookFacebook

آب درمانی یعنی استفاده از آب جهت درمان برخی از عوارض بیماری ها مثل آرتریت یا بیماری های مختلف روماتیسمی.آب درمانی با شنا کردن متفاوت می باشد. آب درمانی معمولا در آب  بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتی گراد با انجام حرکات خاص ورزشی انجام می شود. آب درمانی در برخی از نقاط دنیا زیر نظر پزشک متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپ اجام می شود و جزيی از برنامه درمانی بیمار جهت افزایش دامنه حرکت مفاصل یا افزایش قدرت عضلات و یا کاهش وزن با توجه به بیماری زمینه ای می باشد. البته بایستی توجه کرد آب درمانی با ورزش آیروبیک در آب متفاوت می باشد. آیروبیک در آب ورزشی حمراه با حرکات شدیدتر می باشد و آب درمانی بیشتر حرکات آرام و کنترل شده را در بر می گیرد.
آیا آب درمانی همان درمان با آب معدنی از چشمه آب گرم (چشمه درمانی) می باشد؟
چشمه درمانی  spa therapy بر مبنای این نظریه است که آب چشمه های معدنی حاوی موادی با خاصیت بهبود دهنده می باشد. البته در خیلی از کشورها آب درمانی در محل هایی که چشمه های آب گرم وجود دارد انجام می شود. در مورد تاثیر این چشمه های آب گرم بحث های زیادی وجود دارد برخی از محققان اظهار کرده اند که مواد معدنی باعث بهبود عوارض بیماران می شوند و برخی گفته اند که نوع آب مصرف شده تاثیری در بهبود ندارد. ولی با توجه به اینکه عارضه ای ایجاد نمی کند منعی وجود ندارد.
آب درمانی برای چه نوع بیماری های روماتیسمی استفاده می شود؟
آب درمانی صرف نظر از میزان تخریب مفاصل
تقریبا برای همه نوع بیماری روماتیسمی مفید می باشد. بیشتر مواردی که پزشکان توصیه به آب درمانی می کنند پس از اعمال تعویض مفصل ، کمر درد، اسپوندیلیت آنکیلوزانت، آرتریت پسوریازیس، استئو آرتریت می باشد.البته در صورتی که از انواع دیگر بیماری های روماتیسمی رنج می برید امتحان کردن این روش درمانی بی ضرر می باشد.
آب درمانی چگونه به درمان کمک می نماید؟
آب درمانی از جهات مختلفی برای شما مفید می باشد:
- آب گرم به عضلات شما کمک می کند آرامش خود را بازیابند و با کاهش درد به شما کمک می کند که به راحتی ورزش کنید.
-آب باعث کاهش وزن شما تا یک سوم وزن واقعی می شود و کمک می کند فشار از روی مفاصل شما برداشته شود و شما به راحتی ورزش می کنید
-آب به عنوان یک وزنه عمل کرده و با فشار آوردن به عضلات خلاف جهت حرکت آنها باعث می شود عضلات شما فشار بیشتری را تحمل کرده و تقویت شوند
آب درمانی چقدر موثر می باشد؟
مطالعات محققان نشان داده است که آب درمانی تاثیر بسزایی در قدرت و تناسب اندام و تقویت عضلات بیماران با انواع مختلف آرتریت دارد. ورزش ها با توجه به وضعیت شما تنظیم می شود برای همین شما با هر وضعیتی می توانید از ورزش های آرام شروع کرده و به تدریج فشار را زیاد و زیادتر نمایید.
پشتوانه ای که به واسطه آب برای شما به وجود می آید ( کاهش وزن ) باعث به وجود آمدن این حس می شود که شما می توانید بیشتر از حد نرمال ورزش کنید، ولی ما پیشنهاد می کنیم که از ورزش بیش از حد توان پرهیز نمایید. همچنین ورزش و گرمای آب باعث خستگی مفرط در شما می شود که طبیعیست.
در آب درمانی نیازی به شنا کردن نیست، در قسمت کم عمق آب ( سطح آب تا سینه) به آرامی راه بروید و ورزش هایی که پزشک شما به شما پیشنهاد کرده است را انجام دهید.
نکات قابل توصیه:
در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید قبل از انجام آب درمانی حتما با پزشک خود مشورت نمایید
- زخم یا جراحت بر روی پوست
- مشکلات گوارشی
- فشار خون بالا یا پایین
- مشکلات تنفسی
- مشکلات کلیوی ، دیالیزی
- مشکلات قلبی
- بی اختیاری در دفع ادرار
- سابقه جراحی سینه
- آلرژی به کلر
- دیابت کنترل نشده
- در صورتی که تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی قرار دارید
توجه نمایید که درباره انجام آب درمانی پزشک شما بایستی با توجه به وضعیت شما تصمیم بگیرد .

در انتهای جلسه آب درمانی چه اتفاقی می افتد؟
یکی از مهمترین اهداف آب درمانی این است که به شما این اعتماد بنفس را بدهد که شما می توانید به راحتی و به تنهایی بدون فشار بر روی مفاصل و درد ورزش کنید. پیشنهاد ما با توجه به میزان مشکل شما ۱ الی ۳ جلسه آب درمانی در هفته می باشد. کم کم پس از ۳ الی ۶ ماه تاثیرات مفید و باور نکردنی آب درمانی را که همان کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل شما می باشد به وضوح خواهید دید.

منابع
کلینیک آنلاین روماتولوژی


افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید