درمان کمر درد به کمک طب مکمل
۱۳۹۱/۱۱/۲۱
درمان کمر درد به کمک طب مکمل
روش‌های موثری در طب مكمل وجود دارد كه می‌تواند جایگزین دارو و حتی در برخی موارد جراحی برای درمان كمردرد شود.

كمردرد تجربه‌ای دردناك است و ممكن است حتی چند روز شما را خانه‌نشین كند. آنهایی كه نوع شدیدتر آن را تجربه كرده‌اند، نگران آن هستند كه مبادا مجبور شوند برای درمان به جراحی متوسل شوند.

طب سوزنی یكی از شناخته شده‌ترین روش‌های موثر در كاهش درد و درمان انواع دردهای ستون فقرات از جمله كمردرد است.

طب سوزنی می‌تواند با شل كردن عضلات اطراف ستون فقرات، بهبود جریان خون ناحیه، آزاد شدن مواد ضد درد از جمله اندروفین از پایانه‌های عصبی باعث كاهش یا از بین رفتن انواع كمردرد شود.

ماساژ درمانی نیز از دیگر روش‌های موثر در بهبود كمردرد است. البته باید توجه داشت این كار از سوی فردی متخصص، ورزیده و آشنا به علوم پزشكی انجام شود كه قادر به تشخیص صحیح و بررسی عكس یا سی‌تی‌اسكن بیمار باشد.

در برخی موارد فتق شدید، دیسك یا تنگی كانال نخاع، ماساژ می‌تواند خطرناك یا عارضه دار باشد و نباید انجام شود. بنابراین بررسی گرافی ( عكس ) یا ام. آر. آی بیمار قبل از انجام ماساژ ضروری است.

انجام همزمان طب سوزنی و ماساژ در مواردی می‌تواند به تسریع روند درمان كمك كند.

بادكش‌گذاری ( Cupping ) كه شامل گذاشتن بادكش در برخی نقاط بدن، طب سوزنی روی كمر یا اندام تحتانی است نیز از دیگر روش‌های كمكی محسوب می‌شود.

گرم نگه داشتن موضع، استفاده از كیسه آب‌گرم و قراردادن جریان آب‌گرم روی كمر روزانه برای حدود ۱۵ - ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند كمك‌كننده باشد.

استفاده از چسب‌های مخصوص حاوی مواد گیاهی ضد درد از جمله منتول در موضع درد نیز می‌تواند به شل شدن عضلات و كاهش درد بینجامد.

تغییر شیوه زندگی نیز از نكات بسیار مهم دیگر است.

استفاده از توالت فرنگی، پرهیز از دوزانو نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، استفاده از كفش مناسب، استفاده از تشك طبی، پرهیز از بلند كردن اجسام و استراحت كافی، از جمله این نكات است.

جام جم

برچسب ها