نام کاربری:
کلمه عبور:
مرا به خاطر بسپار
چرا عضو شوم؟
با عضویت در سایت شما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:
  • مشاوره رایگان
  • شرکت در بحث و گفتگو
  • اخذ پذیرش
  • عضویت در خبرنامه
  • ...
کاربر مهمان خوش آمدید
جستجو
خانه
مقاله
عواملی که باعث آسیب دیدن مفصل زانو می شود
۱۳۹۱/۱۱/۲۱
تعداد بازديد:۷
عواملی که باعث آسیب دیدن مفصل زانو می شود
مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن است که به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است.
FacebookFacebookFacebookFacebook


درد زانو یک شکایت عمده در میان بسیاری از افراد جامعه است و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن است که به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است.ازطرفی بیماری‌های مختلفی این مفصل بزرگ و مهم را درگیر می کنند.آگاهی نسبت به عواملی که باعث درد زانو می‌شوند به ما کمک خواهد کرد تا با تشخیص سریعتر به درمانی بهتر دسترسی پیدا کنیم. گاهی زانو دچار آسیب های جدی می شود و این آسیب ها فقط مختص ورزشکاران نیست و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.
بدلیل اینکه زانوها محور اصلی بین زمین و سایر قسمت های بدن هستند و همانند چرخ عمل می کنند و شما را به هر کجا که بخواهید برده و فعال نگه می دارند. وقتی زانوها آسیب ببینند زندگی به معنای واقعی کلمه در سراشیبی می افتد. زانو در سیستم پیچیده ای از لیگامنت ها، تاندون ها، غضروف و ماهیچه محدود شده و همین باعث شده استعداد زانوها برای آسیب دیدن بیشتر شود. زانو یک مفصل پیچیده ای است که استخوان فمور (استخوان ران)، درشت نی (استخوان ساق پا)، استخوان نازک نی (کنار استخوان ساق پا) و استخوان کشکک، همگی در آن گرد هم آمده اند.
پیدا کردن تعادل بین تحرک و عدم تحرک واقعا کار سختی است. زانو توانایی خم شدن، صاف شدن و البته چرخش جزئی دارد. لیگامنتهای زانو ممکن است پاره شود، تاندونها ممکن است متورم گردند، آرتروز ممکن است زانو را از کار بیندازد و حتی سایش و پارگی دائمی می تواند یک مجموعه زانوی خوب را کاملا تخریب کند!
در اینجا شش عملی که با دوری از آنها می توانید زانوی خود را از تخریب حفظ کنید آورده ایم:
۱-اهمیت ندادن به درد زانو
اینکه گهگاه در قسمتی از بدن درد وجود داشته باشد، عادی است. اما نکته کلیدی آن است که چه وقت می توانیم این درد را نادیده بگیریم و به آن توجه نکنیم؟
زمانی که درد توانایی های شما را برای انجام کارهای روزمره که بطور معمول انجام میدهید محدود کند، ضروری است به پزشک مراجعه کرده و آن را بررسی کنید.
وقتی بدن در حال فرستادن علامتهایی است باید به آن گوش کنید. اگر این علامت ها ادامه یافت لازم است بررسی شود.
۲-اضافه وزن
هر کیلوگرم وزن بدن، پنج کیلوگرم نیرو بر زانو وارد می کند، بنابراین ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه می تواند فشار قابل توجهی بر مفاصل زانو وارد کند.
همچنین وزن اضافه احتمال بروز آرتروز زانو را افزایش می دهد، که یک شکل شایع و اغلب ناتوان کننده از آرتریت یا التهاب مفاصل بوده و در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و خوردگی می شود و سایش استخوان ها افزایش می یابد. همچنین اضافه وزن باعث شدیدتر شدن آرتروز موجود می شود. آمارها نشان می دهد از هر سه نفر بزرگسال مبتلا به اضافه وزن دو نفر از آرتروز زانو در زندگی رنج می برند.
اگرچه رژیم غذایی و ورزش کردن برای کاهش وزن مهم و حیاتی است، اما با اینحال شمیشری است دو لبه. اگر زانوها آسیب ببیند، کاهش وزن به کمک ورزش کردن سخت و مشکل است و معمولا در این شرایط پزشکان ورزش هایی را توصیه می کنند که انجام آنها برای زانوها راحت و آسان است. برای مثال استفاده از دوچرخه های ثابت یا دویدن روی تردمیل و پیاده روی روی سطح صاف به جای چمن که دارای پستی و بلندی است، توصیه می شود.
۳-عدم توجه به استراحت و بازپروری
استراحت و گذراندن دوره بازپروری بعد از آسیب زانو امری مهم و حیاتی جهت پیشگیری از درد یا آسیب مجدد است. براساس نوع آسیب و درمان، بهبود بیمار از چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.
بسیاری از بیماران به این امر توجه نمی کنند و دوست دارند هرچه سریع تر به فعالیت های قبلی خود برگردند. در این مدت با پزشک خود در ارتباط بوده وسعی کنید با دنبال کردن توصیه های وی از قبیل ورزش، فیزیوتراپی و درمان های دارویی از آسیب مجدد به زانوها پیشگیری کنید.

ادامه در صفحه ۲
 


ادامه از صفحه ۱

۴-غفلت کردن از رباط صلیبی قدامی
یکی از شایع ترین لیگامنتهایی که در زانو دچار آسیب می شود، رباط صلیبی قدامی است که فقط در آمریکا در حدود ۱۵۰ هزار نفر سالانه از این ناحیه آسیب می بینند. فعالیت های ورزشی که در آنها چرخش، پرش و عکس العملهای سریع وجود دارد، مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال دارای احتمال خطر بیشتر برای پارگی این رباط هستند.
زنان در مقایسه با مردان ۲ تا ۸ برابر شانس بیشتری برای پارگی این رباط دارند که این به نوع روش پریدن، چرخش و راه رفتن زنان بر می گردد که فشار بیشتری را بر این رباط وارد می کند.
با اینحال زنان و مردان ورزشکار که از نظر آسیب رباط صلیبی قدامی در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد عادی هستند می توانند به گونه ای آموزش ببینند که احتمال بروز آسیب برای آنها کاهش یابد. این کار از طریق آموزش عصبی عضلانی که شامل تمرین نظارت در بهبود چابکی، تقویت پا و تکنیک های پرش از زمین برای ثبات بهتر مفصل زانو می باشد، صورت می گیرد.
این تکنیک های ویژه در کاهش خطر در حدود نیمی از آسیب های زانو موثر هستند. توصیه می شود ورزشکارانی که در ورزش هایی با ریسک بالای پارگی رباط صلیبی بازی می کنند تحت نظارت یک مربی ورزشی یا دیگر آموزش دیده های حرفه ای قرار داشته باشند تا آنها را از صدمات جبران ناپذیر دور نمایند.


۵-فعالیت بیش از حد مجاز
در تمرين های ورزشی بيش از حد، بين زمان تمرين و زمان استراحت، عدم تناسب وجود دارد. اگر بين حجم تمرينات و زمان استراحت و به دست آوردن انرژی از دست رفته توازن وجود نداشته باشد، فرد به تدريج توانائی خود را از دست مي دهد و خستگی جسمی و روانی بر وی غلبه می کند. در طب ورزشی اين بيماران را به عنوان سندرم تمرين بيش از حد می شناسند.
کشيدگی بيش از حد عضلانی، آسيب حاد بافتی است که در اثر يک جلسه تمرين شديد که بيش از حد تحمل عضلات باشد، ايجاد می شود. اين حالات الزاماً همراه با تمرين بيش از حد نيست. التهاب و درد زانو از شایع ترین علائم زانو است.
حتما قبل و بعد از ورزش کردن حرکات کششی را انجام دهید. و پس از روزهای سخت ورزشی یک روز را به استراحت بپردازید تا بدن بازپروری داشته باشد.


۶-بی توجهی به عضلات اطراف زانو
عضلات ضعیف و عدم وجود انعطاف دلایل اولیه آسیب زانوها هستند. وقتی عضلات اطراف زانو، ران و لگن قوی باشند زانو نیز پایدار و متوازن شده و در نیتجه می تواند فشارهایی را که بر آن وارد می شود را جذب و زانو را حمایت کند. پزشکان بر اهمیت تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ و همچنین تقویت صحیح عضلات هسته ای بدن شامل عضلات مورب، پایین کمر و بلای ران تاکید می کنند.

 

منابع
کلینیک آنلاین روماتولوژی


مقاله هاي مرتبط
افزودن به لیست علاقه مندی ها
امتیاز
منتظر بمانید